FNT-ul Cristinei Modreanu

Pe 14 iunie, in cadrul unei conferinte de presa, Cristina Modreanu selectioner unic si director artistic al Festivalul National de Teatru (30 octombrie -7 noiembrie 2010), ajuns in acest an la cea de-a 20 a editie, a anuntat selectia.

Cristina Modreanu a declarat: "Ca structura, FNT a ramas in mare parte ca in 2008 si 2009, fiindca am dorit sa inchei rotund acest mandat de selectioner. In schimb, am hotarat ca in 2010 sa nu mai separam productiile independente de selectia oficiala pentru ca acestea difera doar ca sistem de productie, nu din punct de vedere artistic".
Abia a anuntat selectia si Cristina Modreanu are deja primul contestatar si poate nu fara motiv... Asta pentru ca imi vine foarte greu sa cred ca niciun spectacol de la Teatrul Bulandra nu merita sa fie selectat si mai mult decat atat, ca nu o sa vad in festival niciun spectacol semnat de Tompa Gabor. Si semnele de intrebare referitoare la selectia spectacolelor facuta de doamna Modreanu se bazeaza si pe ce s-a intamplat in anii precedenti...si spun asta pentru ca daca spectacole precum "Cum traverseaza Barbie criza mondiala" sunt in FNT, atunci trebuie sa apara intrebarile pe care si le pune si Claudiu Goga: "ce vrei? cum gandesti? care-ti sunt criteriile?".


Mai jos aveti integral scrisoarea deschisa adresata Cristinei Modreanu, de catre Claudiu Goga, Directorul Teatrului „Sica Alexandrescu”, regizor si membru in Senatul UNITER:

"M-am gandit mult daca merita sa-ti scriu aceasta scrisoare.
Stand cu stiloul in mana si cu hartia alba in fata mi-am dat seama ca mai fusesem in aceasta ipostaza de trei ori in ultimii 3 ani. De fiecare data voiam sa te intreb acelasi lucru. De fiecare data am renuntat. Ce rost avea? In haosul asta? In confuzia, delirul si lipsa de valori cu care ne confruntam? Acum era, deci, a patra oara si aproape renuntasem cand mi-a venit in minte o imagine – o bucatarie mica, ora 5 dimineata, un barbat singur fumeaza aplecat peste un text. Deodata ii tasneste sangele pe nas… O sa-ti developez mai tarziu aceasta fotografie.
Trebuie sa stii ca fac parte dintre regizorii care nu dau prea mare importanta felului cum isi manageriaza spectacolele dupa premiera. Desi mi-e clar ca gresesc, continui sa o fac. Pe de-o parte, dintr-o imensa timiditate, iar, pe de alta parte, pentru ca nu ma intereseaza premiile, festivalurile, box-office-ul si astfel de chestii. Asta pentru ca am senzatia ca la noi onorurile in teatru spun foarte multe despre cei care le acorda si nu spun aproape nimic despre cei care le primesc.
Ca director de teatru, insa, sunt condamnat sa ma intereseze ce se intampla cu spectacolele teatrului meu, cine, cum si unde le vede, cine si cum apreciaza munca actorilor si a intregului colectiv. Pe scurt, sunt obligat sa-mi pese daca Teatrul „Sica Alexandrescu” participa sau nu la Festivalul National de Teatru (care se vrea, sper, o rama a tuturor celor mai bune spectacole din tara). Pentru cine nu stie, trebuie sa spun ca Teatrul „Sica Alexandrescu” a participat din anul 2002, de cand am devenit directorul sau, la toate editiile Festivalului National de Teatru, cu exceptia uneia (selectioner era, atunci, Marina Constantinescu).
Revin. Director fiind, eram obligat sa urmaresc cu atentie selectia la Festivalul National de Teatru, gandirea teatrala a selectionerului si intotdeauna am avut senzatia ca am inteles-o (poate cea mai transparenta a fost cea a Marinei Constantinescu).
Prima data cand n-am inteles ideea, gandirea teatrala a selectionerului a fost in primul an in care tu ai devenit selectioner. Atunci a fost si prima data cand am vrut sa-ti scriu, cand am vrut sa te intreb – ce vrei? cum gandesti? care-ti sunt criteriile? Am renuntat.
Anul trecut, Teatrul „Sica Alexandrescu” a fost selectionat in Festivalul National de Teatru cu spectacolul „Lapte negru” in regia mea, dar nici atunci n-am inteles cum s-a facut selectia. A fost a doua oara cand am vrut sa-ti scriu, cand am vrut sa te intreb – ce vrei? cum gandesti? care-ti sunt criteriile? Am renuntat.
As dori sa observi ca nu as putea fi acuzat ca aveam vreo nemultumire personala, ca regizor, din moment ce tu selectionasei chiar spectacolul meu.
Anul acesta nu ai selectat nici un spectacol al Teatrului „Sica Alexandrescu”. Intrebarea mea este aceeasi: ce vrei? cum gandesti? care-ti sunt criteriile?
Este adevarat ca, in acest an, in plina campanie de selectie pentru Festivalul National de Teatru, mi-ai trimis si am primit in calitatea mea de senator UNITER un e-mail in care propuneai Senatului UNITER criteriile de selectie pentru Festivalul National de Teatru. Nu stiu daca Senatul le-a votat sau daca macar au fost supuse dezbaterii (nu am putut fi prezent la toate sedintele Senatului). Atunci a fost a treia oara cand am vrut sa-ti scriu. Am renuntat. De aceasta data am renuntat din jena. Desi din decenta n-am sa reproduc aici e-mail-ul (poate cu alta ocazie), era evident ca acele criterii erau facute pe genunchi si ca nu faceau decat sa legitimeze un „anume” fel de selectie. Erau exact ca acele caiete de sarcini care se fac la licitatii astfel incat sa castige cineva anume. Dar poate gresesc, poate intre timp criteriile tale s-au schimbat si atunci revin cu intrebarea: ce vrei? care sunt criteriile de selectie? Cum gandesti tu teatrul si un Festival National?
Si de ce un spectacol precum „Puterea obisnuintei” de Thomas Bernhard nu face parte din aceasta selectie? Ce criterii nu a indeplinit? Te rog si te provoc sa facem in mod public o analiza a spectacolului, cat mai amanuntita si in toate compartimentele lui. (Te rog sa incepi prin a te documenta asupra lui Thomas Bernhard, pentru ca, mi-ai marturisit ca nu stii nimic despre el si a trebuit sa-ti povestesc biografia lui.)
Mi-ar placea ca discutia (publica) sa fie una profesionista si decenta, daca poti (spun asta pentru ca am vazut ca in alte dispute publice, cu criticii Alice Georgescu si Mircea Morariu limbajul tau a fost departe de decenta).
Repet – vrand sa preintampin ideea ca sunt nemultumit ca nu ai selectionat spectacolul meu „Puterea obisnuintei” – aceasta scrisoare ti-o adreseaza directorul teatrului si nu regizorul Claudiu Goga.
Daca lucrurile ar sta altfel, atunci ti-as fi reprosat ca nu ai selectionat spectacolul meu de la Teatrul National Cluj „Un caz clinic”, sau ti-as fi reprosat ca nu ai fost sa vezi la Iasi „Made in Est” sau (absolut inadmisibil!!!) nu ai fost nici macar la Teatrul Mic in Bucuresti sa vezi „Hamelin”. Nu e asta treaba selectionerului sa VADA spectacole? Si pentru ca a venit vorba de reprosuri pe care nu ti le fac – as putea sa stiu de ce e nevoie intotdeauna de nenumarate insistente ca sa vii la Brasov sa vezi spectacole pentru Festivalul National de Teatru? Nu asta e obligatia unui selectioner? Si de ce, de fiecare data in cei 3 ani ai amanat venirea dupa ce, in prealabil, facusem programul teatrului dupa programul tău?
Am ramas dator cu developarea imaginii care m-a facut sa-ti scriu (imaginea aceea este imaginea lui Marius Cordos, protagonistul din „Puterea Obisnuintei”, intr-una din noptile de dinaintea premierei – povestita de el insusi). Vreau sa spun cu asta ca artistii, creatorii adevarati muncesc pana la limita sacrificiului iar de munca lor nu ar trebui sa-si bata joc nimeni, nici din rea credinta, nici din incompetenta sau superficialitate.
Inchei, spunandu-ti ca in cazul in care nu voi primi raspuns la intrebarile mele, imi voi raspunde singur (dar public) si ma voi vedea silit sa nu-ti mai acord prezumtia de bun simt si de competenta.

Astept raspunsul Cristinei Modreanu. Pana atunci aici http://www.fnt.ro/ro/fnt-2010-i-a-anun-at-selec-ia.html aveti lista cu spectacolele selectate pentru cea de-a 20-a editie la Festivalului National de Teatru!

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu